Siirry pääsisältöön

Emmi Olanterä RETROSPEKTIIVI Tullisilta 6.12.2021


Emmi Olanterä ei muista, koska on aloittanut piirtämisen ja maalaamisen, sillä siitä lähtien kuin kynä on pysynyt kädessä, hän on aina tilaisuuden tullen käyttänyt sitä. Teoksista useat ovat kasvoja, mutta eläinaiheet ovat myös olleet hänelle rakkaita.


Kun Emmi tarttuu siveltimeen tai liituun, hän työskentelee yhtä mittaa alusta loppuun. Kuka teoksessa on tai mistä milloinkin on kyse, jää katsojan ratkaistavaksi. 


Joskus on vuosien päästä tullut havaintoja teknisistä ratkaisuista, jotka Olanterä myöhemmin hyväksyy ja ei koskaan parantele tai muuta vuosia sitten valmistunutta työtään. Surrealistinen esitystapa alkaa näkyä hänen töissään.


Emmi ei tietoisesti seuraa mitään taidesuuntaa, vaikka hakee vaikutteita suurilta mestareilta. Värien voimakas käyttö on hänelle ominaista.


Kädetön tyttö antaa katsojalle ajattelemisen aihetta. Kuva kertoo enemmän kuin sata sanaa.


16.3.20, kun koronapandemia alkoi, Emmi teki tämän kuvan tytöstä. Silloin oli vaikea tietää, millaisesta taudista tulee olemaan kyse.


Välillä kasvot hukkuvat vahvaan värivirtaan ja katsoja saa etsiä niitä kuin piilokuvasta.


Meidän perhe tai ryhmäkuva työpaikalta on tehty tusseilla pahville. Teos on varattu, mutta siitä teetetään   myös julisteita ja postikortteja.


Muraalit, joita Emmi on tehnyt, pysyttelevät hänelle luontaisessa värimaailmassa, eikä kasvojakaan teoksista puutu.


Haastattelu Päivi Melamies (paivi@melamies.fi)






Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

NANNA SUSI Almintalossa Loviisassa

Taiteen maisteri maalaa tunteella ja taidolla. Väriharmonia on rikkumaton. Jokainen maalaus on ainutkertainen ja kiinnostava monella tavalla. Loviisan Almintalo avasi kesäkauden 2024 näyttävästi. Jokainen teos on hyvällä paikalla ja talon remontit mahdollistavat kulttuurin monipuolisen tuottamisen näiden historiallisten seinien sisäpuolella. Nanna Susi on suomalainen kansainvälistä mainetta niittänyt taidemaalari, jolla on tällä hetkellä kolme näyttelyä meneillään: yksi Loviisassa, yksi Saarijärvellä ja yksi Pariisissa. Teos "Sydämen pohjasta" antaa katsojalle vastuuvapauden. Tuntuuko sydämessä hyvältä vai pahalta? Mutta sydämen pohjassa tuntuu kuitenkin. Abstraktin ja esittävän taiteen rajamailla liikkuva kuvaus on kaunis ja moniuloitteinen: herkkyys ja intohimo ovat vahvasti läsnä. Mielenkiintoista on Nanna Suden maalauksissa monikerroksellisuus. Ensin sitä katselee kokonaisuutta teoksessa, mutta kun tutkii lähemmin, löytää maalauksista lukemattomia sävyjä ja siveltimenveto...

Leena Raussin oppilaana Villa Panagossa - maalausta ja prosesseja

   En ollut aikaisemmin koskaan maalannut kuvateoksia, mutta kuvaamataitoa on tullut opetettua parikymmentä vuotta luokanopettajana ja käsityönopettajana. Ajattelin kuitenkin, että maalaamisen prosessin voi aina kokea. Ilmoittauduin loppuunmyydylle kurssille jo muutama kuukausi aikaisemmin - varapaikalle.  Kurssi pidettiin ja niin on myös ensi vuonna, Villa Panagossa Falirakissa Rodoksella. Lämmintä oli rapiat 30 astetta päivisin, mutta ilmastoiduissa huoneissa oli hyvä nukkua. Ann-Sofi ja miehensä Kosta pitivät 15 hengen ryhmästä erinomaista huolta ja sanonta olikin: "Kyllä kaikki järjestyy" ja niin oli. Saimme nauttia Ann-Sofin mielettömän ihanasta kreikkalaisesta ruuasta päivittäin ja Kostan tarjoilusta sekä retkestä historialliseen vanhaan kaupunkiin. Opetus  oli mielenkiintoista. Leena näytti kuinka helppoa maalaaminen on. Sitä tuli rohkeaksi ja uskalsi aloittaa, koska kerran noin helppoa... Taustasta aloitetaan ja pari huiskausta, niin siinä se on. Minäkin kaiv...

Valokuvissa Toiwo ja hetken tallennus -

 Polkupyöräilijä ajelee Helsingissä ja samoilee oikeaa aikaa ja paikkaa. Mitä osuukaan kohdalle - tai osuuko mitään? Kuvan kokonaisuus, jonka yksityiskohdat rakentavat, on tärkeä. Mistä kuva on otettu - pistää miettimään. Mutta katsojan henkeä salpaa debyyttinäyttelyssä Kauniaisissa - jokainen kuva on  taideteos. Touko "Toiwo" Raatikainen löytää kuvattavansa ja ympäristön sattumalta - liikkumalla kaupungissa polkupyörällä. Vapaa-aikanaan hän nauttii näistä seikkailuista. Työkin on kuvaamista, mutta silloin aika ja paikka on ennalta sovittu. Näitä Toukon teoksia katsoessa vaikuttaa todella siltä, kuin kuva olisi otettu salaa ja sattumalta. Juuri hetken lumo vaikuttaa katsojaan.   Jokaisesta teoksesta löytää kuvan momentumin. Pariskunta on varmasti ollut samassa asennossa Toukoon reagoimatta jo tovin, mutta lintu heidän yläpuolellaan vain hetken. Myös tämä mies on katsellut merta jo jonkin aikaa ja pysähtynyt paikoilleen, mutta hetki, jolloin lintu on osunut hänen päänsä yl...