Siirry pääsisältöön

MARIKA TIHULA - lahjakas ja innovatiivinen posliinimaalari ja opettaja

 Seinämaalaus hohtaa lämpöä ja saa hyvälle tuulelle joka säässä. Esineiden muotokieli lopulta ratkaisee, millaisia vaatimuksia työ tekijältään odottaa. Mutta kuinka paljon esineen maalaaminen vaatii enemmän hahmottamista kuin tasaisen pinnan? Entä onko haastavampaa maalata miniatyyri kuin suurikokoinen työ?


Tutustuimme Marikan kanssa 1990-luvulla Naistenmessuilla Wanhassa Satamassa. Silloin agendalla oli miniatyyrirakentaminen. Itselläni oli prosessissa Maatullin koulussa mielipaikkojen teko yhdessä ala-asteen oppilaiden kanssa. Marika ja miehensä Tuomas tulivat kouluttamaan opettajakuntaa.


Heidän innostaminaan koko Maatullin koulu tuli mukaan talkoisiin ja kaikki löysivät kodeistaan jotain, josta voisi tehdä jotain. Lopulta valmistui n. 250 ala-asteen oppilaiden tekemää mielipaikkaa. Marika maalasi taulujakin!


Mutta sitten tuli aika (2003) avata Tullisillan Kotigalleria ja Marikan ensimmäinen näyttely on myös Tullisillan ensimmäinen näyttely. Tuomas laittoi ripustuskiskot, jotka ovat siellä vieläkin. Sain kerran lahjaksi kaakeleihin sopivat mukit, joita olen todella varjellut. Tiesin, että pienikin esine vaatii monta  työvaihetta. Muitakin haasteita vielä löytyy; kaiken muun tarkan työn ja osaamisen lisäämiseksi posliinimaalit ovat vesiliukoisia ja esineet poltetaan 3-5 kertaa.


Marikalla on tarkka lyijykynäkäsi myös kuvittajana ja sitä tarvitaankin pikkutarkassa posliinimaalauksessa. Mutta tarkkuus ei ole kaikki mitä tarvitaan. Jotta esineestä tulee kokonaisuus, on taiteilijalla oltava kokonaisuuden hahmottamiseen kykyä ja näkemystä. Miten  esineestä syntyy kokonaisuus, joka sopii erilaisiin ympäristöihin ja täyttää ajattomuuden vaatimukset?


Marika löytää kauniita ja käyttökelpoisia esineitä ja käyttää niissä aina värejä, jotka tekevät esineestä kokonaisuuden ja mahdollistavat sen asettamiseen tilaan kun tilaan. Esineet on maalattu hitaasti ja huolella ja aina myös viimeistelty. Niitä voi tarkastella yksityiskohtia myöten.


Klassinen ilmaisu ja luonto ovat esillä Marikan öljyväriteoksissa. Hänen värinsä ovat aina täynnä tunnetta. Viimeisin näyttely Helsingissä Foggassa avattiin 28.8.2022. Marikalle ominaisia töitä siellä olivat  mm. Puiden alla ja Jänisten aamu sekä talo Ranskassa ja Santahaminan ranta.


Mutta joka kerta kun vierailen Marikan ja Tuomaksen kotona, saan nähdä taas uutta ja omaperäistä ja aina täydellä pieteetillä tehty! Tällä kertaa olohuoneen katossa on uusi lamppu - savesta tehty. Marika ei koskaan tee kopioita, mutta tilauksesta mitä vaan.





Marika Tihula
0500-217844
Art Marika Tihula
marikatihula_arts
www.marikatihula.fi
Tuusulan ja Järvenpään Kansalaisopistoissa




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

NANNA SUSI Almintalossa Loviisassa

Taiteen maisteri maalaa tunteella ja taidolla. Väriharmonia on rikkumaton. Jokainen maalaus on ainutkertainen ja kiinnostava monella tavalla. Loviisan Almintalo avasi kesäkauden 2024 näyttävästi. Jokainen teos on hyvällä paikalla ja talon remontit mahdollistavat kulttuurin monipuolisen tuottamisen näiden historiallisten seinien sisäpuolella. Nanna Susi on suomalainen kansainvälistä mainetta niittänyt taidemaalari, jolla on tällä hetkellä kolme näyttelyä meneillään: yksi Loviisassa, yksi Saarijärvellä ja yksi Pariisissa. Teos "Sydämen pohjasta" antaa katsojalle vastuuvapauden. Tuntuuko sydämessä hyvältä vai pahalta? Mutta sydämen pohjassa tuntuu kuitenkin. Abstraktin ja esittävän taiteen rajamailla liikkuva kuvaus on kaunis ja moniuloitteinen: herkkyys ja intohimo ovat vahvasti läsnä. Mielenkiintoista on Nanna Suden maalauksissa monikerroksellisuus. Ensin sitä katselee kokonaisuutta teoksessa, mutta kun tutkii lähemmin, löytää maalauksista lukemattomia sävyjä ja siveltimenveto...

Pirjo Ristolan maalauksissa voi aina löytää kultaisen leikkauksen - arkkitehdin silmä on kouliintunut ymmärtämään myös kokonaisuuden.

  Turun Vähätori (akvarelli) löytyi Naantalista Taidehuoneen yhteisnäyttelystä huhtikuussa. Kun maalausta tarkastelee huolella, huomaa yksityiskohtia, joiden tekninen toteuttaminen ei ole ihan helppoa. Myös tunnelma on saatu esiin. Viimeiset pari vuotta Ristola on tehnyt pääasiassa akvarelleja ja se tekniikka on mielestään hänelle kaikkein vaikein. Pirjo Ristola on aloittanut maalaamisen jo nuorena. Tämä asetelma on tehty 17 -vuotiaana. Toinen taiteellinen aikakausi alkoi työuran loppupuolella. Mutta arkkitehti on aina pitänyt kynää kädessään. Tämän akryylityön on Anna-tytär tilannut äidiltään. Anna Lahokosken upeaa keramiikkaa on myös esillä Naantalin taidehuoneella - ehdottoman varma ote esillä olevissa teoksissa! Tämä akvarelli on mielenkiintoinen. Kirkko on kutsuva ja jos kuvittelee itsensä kulkemaan sitä kohti, voi tuntea ilman lämpötilan. Tämä on muuten mielikuvituspaikka - taiteilijan omaa arkkitehtuuria!  Nuori mies tilasi tämän työn, jossa edesmennyt äiti on tähtenä t...

MODERNI RYIJY TAITEEN YTIMESSÄ Petriina Wäre Galleria Theodorissa

Ryijy on suomalainen perinnetekstiili. Suomen Käsityön Ystävät vaalii sen säilymistä. Ryijyn on koettava renesanssi, jotta se jatkossakin löytäisi paikkansa taidetekstiilien joukossa. Loviisassa Galleria Theodorissa on nyt nähtävillä harvinaislaatuisen korkeatasoista uudistuotantoa ryijyistä. Petriina Wäreen teokset edustavat uutta aikaa ja sopivat hyvin nykykoteihin - joiden sisustus on muuttunut harmaan askeettiseksi ja kliiniseksi. Petriina Wäre on askolalainen taiteilija, joka toimii tällä hetkellä juristina maa- ja metsätalousministeriössä. Petriina opiskelee nyt myös Pariisin Pantheon-Sorbonnen yliopistossa kuvataiteilijaksi. Tämän teoksen nimi on Huu 2.0 ja se maksaa 320€. Hinta on minusta aivan liian alhainen - olisin pistänyt ykkösen eteen. Jatkossa varmaan niin tulee käymäänkin... Näissä teoksissa on toteutettu uutta ryijyä, kuitenkaan vanhaa perinteistä ryijytekniikkaa unohtamatta. Jos haluat tutustua ryijypistoon, katso se blogistani    kasityotunti.blogspot.com ...