Siirry pääsisältöön

ROY HARKIMON VALOKUVANÄYTTELY TULLISILLALLA 17.6.-30.8.2023


Valokuva kertoo hetken tarinaa ja ilmentää kuvaajan näkökulmaa. Aika ja paikka on nähtävissä tai arvattavissa kuvasta, mutta entä tunnelma? Voiko sitä muokata jälkikäteen? Kyllä voi. Minulle on kahdenlaisia kuvia: luomukuvia ja käsiteltyjä. Harkimon kuvista n. 40% on ns. lomukuvia.


Tähän näyttelyyn Roy Harkimo valitsi usean tuhannen kuvan varastosta luontoaiheisia kuvia. Monasti samasta kohteesta on useita kuvia, joten sen parhaan tai oikean kuvan valitseminen on aikaa vievää.
Roy sanoo, että tärkein ominaisuus kuvaajalla on komposition ymmärtäminen, joka tarkoittaa kuvateoksen kokonaisuuden ja  sen muodostamisen osaamista.


Mutta onko tämä kuva käsitelty? Ihan kuin usvaa olisi kasvuston päällä. Värit ovat erityiset. Arvatenkin on kysymyksessä syksy. Kuva on myös mielenkiintoinen. Siitä löytyy monia ulottuvuuksia ja yksityiskohtia.


Vesikuja Loviisassa päättyy kaivoon, johon vesi tulee lähteestä. Meri on takana talvisaikaan jään peitossa, mutta kesällä ympäristö aukeaa yhtenä Loviisan tärkeimpänä olohuoneena kaupunkilaisille ja turisteille. Roy sanoo, että kuvauskohteet tulevat vastaan sattumalta. Valo ja sen värit vaihtuvat nopeasti - pimeällä esim. kuun kulkiessa pilven taakse tai vaihtaessa paikkaa. On siis osattava vangita kameralle se oikea hetki.


Harkimo on ottanut runsaasti luontokuvia Sipoosta, luonnollisesti. Kamera on nykyisin aina mukana kännykässä. Objektiivi on hänen mukaansa se osa  kameraa, joka määrittää kuvan laadun. 


Meri on Royn kuvatuin aihe, myös mielenkiintoisin, koska se ei ole koskaan samanlainen. 
Vuodenaikojen vaihtelu tuo myös oman mahdollisuutensa meren tutkiskeluun kuvaamalla.


Royn valokuvaus ei ole vain viime vuosien tuote, vaan juuret ovat pitkällä lapsuudessa. Isä Harkimo on kuvannut elokuvia, mm. Tuntemattoman sotilaan ja poika on saanut katsoa vierestä ja kokea kuvan vangitsemista ja heijastamista kankaalle. Videot ja mainosten kuvaus olivat leipätyö vuosikausia.


Mutta se kompositio? Ei ole oikeaa tai väärää sellaista, mutta voi olla mielenkiintoinen tai vähemmän mielenkiintonen ratkaisu kuvan sommitelmalle. Hetkestäkin on valokuvauksessa paljon kiinni. Että tässä kuvassa vene ja peura ovat yhtä aikaa oikeissa kohdissa!


Tullisillan Kotigalleria
Päivi Melamies 040-5125508
paivi@melamies.fi







Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

NANNA SUSI Almintalossa Loviisassa

Taiteen maisteri maalaa tunteella ja taidolla. Väriharmonia on rikkumaton. Jokainen maalaus on ainutkertainen ja kiinnostava monella tavalla. Loviisan Almintalo avasi kesäkauden 2024 näyttävästi. Jokainen teos on hyvällä paikalla ja talon remontit mahdollistavat kulttuurin monipuolisen tuottamisen näiden historiallisten seinien sisäpuolella. Nanna Susi on suomalainen kansainvälistä mainetta niittänyt taidemaalari, jolla on tällä hetkellä kolme näyttelyä meneillään: yksi Loviisassa, yksi Saarijärvellä ja yksi Pariisissa. Teos "Sydämen pohjasta" antaa katsojalle vastuuvapauden. Tuntuuko sydämessä hyvältä vai pahalta? Mutta sydämen pohjassa tuntuu kuitenkin. Abstraktin ja esittävän taiteen rajamailla liikkuva kuvaus on kaunis ja moniuloitteinen: herkkyys ja intohimo ovat vahvasti läsnä. Mielenkiintoista on Nanna Suden maalauksissa monikerroksellisuus. Ensin sitä katselee kokonaisuutta teoksessa, mutta kun tutkii lähemmin, löytää maalauksista lukemattomia sävyjä ja siveltimenveto

Pirjo Ristolan maalauksissa voi aina löytää kultaisen leikkauksen - arkkitehdin silmä on kouliintunut ymmärtämään myös kokonaisuuden.

  Turun Vähätori (akvarelli) löytyi Naantalista Taidehuoneen yhteisnäyttelystä huhtikuussa. Kun maalausta tarkastelee huolella, huomaa yksityiskohtia, joiden tekninen toteuttaminen ei ole ihan helppoa. Myös tunnelma on saatu esiin. Viimeiset pari vuotta Ristola on tehnyt pääasiassa akvarelleja ja se tekniikka on mielestään hänelle kaikkein vaikein. Pirjo Ristola on aloittanut maalaamisen jo nuorena. Tämä asetelma on tehty 17 -vuotiaana. Toinen taiteellinen aikakausi alkoi työuran loppupuolella. Mutta arkkitehti on aina pitänyt kynää kädessään. Tämän akryylityön on Anna-tytär tilannut äidiltään. Anna Lahokosken upeaa keramiikkaa on myös esillä Naantalin taidehuoneella - ehdottoman varma ote esillä olevissa teoksissa! Tämä akvarelli on mielenkiintoinen. Kirkko on kutsuva ja jos kuvittelee itsensä kulkemaan sitä kohti, voi tuntea ilman lämpötilan. Tämä on muuten mielikuvituspaikka - taiteilijan omaa arkkitehtuuria!  Nuori mies tilasi tämän työn, jossa edesmennyt äiti on tähtenä taivaalla

Leena Raussin oppilaana Villa Panagossa - maalausta ja prosesseja

   En ollut aikaisemmin koskaan maalannut kuvateoksia, mutta kuvaamataitoa on tullut opetettua parikymmentä vuotta luokanopettajana ja käsityönopettajana. Ajattelin kuitenkin, että maalaamisen prosessin voi aina kokea. Ilmoittauduin loppuunmyydylle kurssille jo muutama kuukausi aikaisemmin - varapaikalle.  Kurssi pidettiin ja niin on myös ensi vuonna, Villa Panagossa Falirakissa Rodoksella. Lämmintä oli rapiat 30 astetta päivisin, mutta ilmastoiduissa huoneissa oli hyvä nukkua. Ann-Sofi ja miehensä Kosta pitivät 15 hengen ryhmästä erinomaista huolta ja sanonta olikin: "Kyllä kaikki järjestyy" ja niin oli. Saimme nauttia Ann-Sofin mielettömän ihanasta kreikkalaisesta ruuasta päivittäin ja Kostan tarjoilusta sekä retkestä historialliseen vanhaan kaupunkiin. Opetus  oli mielenkiintoista. Leena näytti kuinka helppoa maalaaminen on. Sitä tuli rohkeaksi ja uskalsi aloittaa, koska kerran noin helppoa... Taustasta aloitetaan ja pari huiskausta, niin siinä se on. Minäkin kaivoin Emmil