Siirry pääsisältöön

Uniikkia nykytaidetta 6-29.10.23 ARS Longassa - Paulo Pino


 Brasialainen taiteilija Paulo Pino nimeää näyttelynsä Visioksi, joka hyvin kuvaa hänen teoksiaan. Jokainen työ on tehty paperista, millaisesta - ei oikein selviä katselemalla. Teokset  ovat jykevän näköisiä  ja varmasti kestävät aikaa sekä visuaalisesti että konkreettisesti.


Teokset ovat olemukseltaan nopeasti katsottuina keskenään samanlaisia, mutta tarkemmin tarkasteltuna jokainen on yksilö. 


Kolmiulotteiset veistosmaiset teokset, joista taiteilija on erittäin tunnettu Brasiliassa, ovat väreiltään harmoonisia. Paulo Pino käyttää teoksissaan öljyvärejä, guassia, akvarelleja, kollaaseja, kierrätysmateriaalia, kulta- ja hopeaväriä sekä jalokiviä.


Paulo haluaa yllättää katsojan - mikään ei ole sitä miltä se ensi silmäyksellä näyttää. Tekisi mieli kokeilla teosta ja salaa galleristilta sen teenkin. Teos on vankan tuntuinen.
.

Värien määrä on melkoinen ja kahta samanlaista kohtaa yhdestä teoksesta ei löydä
Valo tuo luonnollisesti oman lisänsä väriloistoon.


"I move myself through art - through colors, through shapes. I am challenged by the things l see, the things l feel, the flavors that l taste and the sounds that l hear."
www.arslonga.fi


Valkoinen teos on mielenkiintoisin. Siinä katsojana jouduin keskelle lunta ja jäätä. Tämä työ sopisi hyvin nykykotiin ja toimisi katseenvangitsijana monelta eri suunnalta. 


Musta teos on vaikuttava muttei liian musta. Valot ja värit leikkivät aktiivisesti teoksessa. Julkinen tila voisi olla hyvä sijoituspaikka tälle työlle, jolle kehystys vielä rakentaisi hyvät puitteet.


Osa näyttelyn teoksista matkaa Brasiliaa, mutta osalle on mahdollista saada näyttelypaikka Suomessa. Minusta Paulo Pinon teokset edustavat harvinaista osaa nykytaidetta ja siksi olisi tärkeää taiteen monipuolisuuden kehittämisen takia saada osa niistä jäämään Suomeen esim. julkisiin tiloihin.
 Vasta kun käy paikan päällä katsomassa näyttelyn, ymmärtää näiden teosten todellisuuden.

ARS Longa Galleria
Annankatu 12
00120 Helsinki
Timo Teerikangas
040-125 4000
timo.teerikangas@arslonga.fi
www.arslonga.fi



taidelaatikko.blogspot.com
paivi@melamies.fi
040-5125508 










Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

ROY HARKIMON VALOKUVANÄYTTELY TULLISILLALLA 17.6.-30.8.2023

Valokuva kertoo hetken tarinaa ja ilmentää kuvaajan näkökulmaa. Aika ja paikka on nähtävissä tai arvattavissa kuvasta, mutta entä tunnelma? Voiko sitä muokata jälkikäteen? Kyllä voi. Minulle on kahdenlaisia kuvia: luomukuvia ja käsiteltyjä. Harkimon kuvista n. 40% on ns. lomukuvia. Tähän näyttelyyn Roy Harkimo valitsi usean tuhannen kuvan varastosta luontoaiheisia kuvia. Monasti samasta kohteesta on useita kuvia, joten sen parhaan tai oikean kuvan valitseminen on aikaa vievää. Roy sanoo, että tärkein ominaisuus kuvaajalla on komposition ymmärtäminen, joka tarkoittaa kuvateoksen kokonaisuuden ja  sen muodostamisen osaamista. Mutta onko tämä kuva käsitelty? Ihan kuin usvaa olisi kasvuston päällä. Värit ovat erityiset. Arvatenkin on kysymyksessä syksy. Kuva on myös mielenkiintoinen. Siitä löytyy monia ulottuvuuksia ja yksityiskohtia. Vesikuja Loviisassa päättyy kaivoon, johon vesi tulee lähteestä. Meri on takana talvisaikaan jään peitossa, mutta kesällä ympäristö aukeaa yhtenä Loviisan tä

Leena Raussin oppilaana Villa Panagossa - maalausta ja prosesseja

   En ollut aikaisemmin koskaan maalannut kuvateoksia, mutta kuvaamataitoa on tullut opetettua parikymmentä vuotta luokanopettajana ja käsityönopettajana. Ajattelin kuitenkin, että maalaamisen prosessin voi aina kokea. Ilmoittauduin loppuunmyydylle kurssille jo muutama kuukausi aikaisemmin - varapaikalle.  Kurssi pidettiin ja niin on myös ensi vuonna, Villa Panagossa Falirakissa Rodoksella. Lämmintä oli rapiat 30 astetta päivisin, mutta ilmastoiduissa huoneissa oli hyvä nukkua. Ann-Sofi ja miehensä Kosta pitivät 15 hengen ryhmästä erinomaista huolta ja sanonta olikin: "Kyllä kaikki järjestyy" ja niin oli. Saimme nauttia Ann-Sofin mielettömän ihanasta kreikkalaisesta ruuasta päivittäin ja Kostan tarjoilusta sekä retkestä historialliseen vanhaan kaupunkiin. Opetus  oli mielenkiintoista. Leena näytti kuinka helppoa maalaaminen on. Sitä tuli rohkeaksi ja uskalsi aloittaa, koska kerran noin helppoa... Taustasta aloitetaan ja pari huiskausta, niin siinä se on. Minäkin kaivoin Emmil

Art Gallery Loviisa 1.6-30.6.23 poimintoja näyttelystä Kukkien Valtakunta

 Ajatus kukasta kesän teemanäyttelyiden käynnistäjänä Art Gallery Loviisassa epäilytti. Pateettinen kuva kukasta on piirtynyt monen mieleen. Mutta kun 27 taiteilijaa päätti osallistua näyttelyyn, ajatus kukkien vangitsemisesta kankaalle sai aikaan ihan uutta ajattelua niiden maalaamisesta ja kuvaamisesta. Teija Koseniuksen lemmikit ovat lämmittäneet jokaista vierasta. Jos löydän lemmikkejä luonnossa, haluan aina poimia ison kimpun. Nämä Teijan kukat kertovat mielestäni jotain juuri ominaista lemmikeistä: täydellisiä ja ylikukkineita on kimpussa aina yhtä aikaa. Tässä kukkataulussa on monta kertomusta. Mikael Syrjälän ainutlaatuinen teos pyytää katsomaan läheltä yksityiskohtien löytymiseksi, mutta kauempaa katsottuna teos saa uudenlaisen ilmeen.  Sensitive ei ole kukkataulujen prototyyppi, mutta edustaa Juha Tikanojan linjaa ja tyyliä. Uudenlainen ja omaperäinen tapa ratkaista kukkasen olemus on tässä parhaimmillaan. Teoksen voi sijoittaa mihin vain, mutta minä haluaisin sen makuuhuonee