Siirry pääsisältöön

Valokuvissa Toiwo ja hetken tallennus -

 Polkupyöräilijä ajelee Helsingissä ja samoilee oikeaa aikaa ja paikkaa. Mitä osuukaan kohdalle - tai osuuko mitään? Kuvan kokonaisuus, jonka yksityiskohdat rakentavat, on tärkeä. Mistä kuva on otettu - pistää miettimään. Mutta katsojan henkeä salpaa debyyttinäyttelyssä Kauniaisissa - jokainen kuva on  taideteos.


Touko "Toiwo" Raatikainen löytää kuvattavansa ja ympäristön sattumalta - liikkumalla kaupungissa polkupyörällä. Vapaa-aikanaan hän nauttii näistä seikkailuista. Työkin on kuvaamista, mutta silloin aika ja paikka on ennalta sovittu.


Näitä Toukon teoksia katsoessa vaikuttaa todella siltä, kuin kuva olisi otettu salaa ja sattumalta. Juuri hetken lumo vaikuttaa katsojaan.  

Jokaisesta teoksesta löytää kuvan momentumin. Pariskunta on varmasti ollut samassa asennossa Toukoon reagoimatta jo tovin, mutta lintu heidän yläpuolellaan vain hetken.


Myös tämä mies on katsellut merta jo jonkin aikaa ja pysähtynyt paikoilleen, mutta hetki, jolloin lintu on osunut hänen päänsä yläpuolelle, on vain sekunnin osanen. 


Kuvakulma ei ole sattumaa, mutta tilanne on. Reagointiaika kuvan nappaamiseen on todella lyhyt. Mustavalkokuvat tuovat esille näkymät selkeämpinä kuin värikuvat. Katse kiinnittyy oleelliseen.


Toukon kuvissa on aina läsnä myös jonkinlainen jännitysmomentti ja vaikka tilanne on pysähtynyt, katsoja tulee ajatelleeksi seuraavaa hetkeä. 


Tämä potretti antaa odottaa seuraavaa muotokuvamaista otosta, joita ei ensimmäisessä näyttelyssä Kauniaisten kirjastossa vielä juurikaan ollut esillä. 


 Näyttelyssä oli esillä "Toiwon" teoksista mallikappaleita, joista asiakas voi tilata toivomansa kokoisen teoksen. 

Seuraavia näyttelyitä odottamassa!





www.toiwo.com
toiwo@toiwo.com
instagram.com/toukoelias
puh. 040-220 9705




paivi@melamies.fi



 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

ROY HARKIMON VALOKUVANÄYTTELY TULLISILLALLA 17.6.-30.8.2023

Valokuva kertoo hetken tarinaa ja ilmentää kuvaajan näkökulmaa. Aika ja paikka on nähtävissä tai arvattavissa kuvasta, mutta entä tunnelma? Voiko sitä muokata jälkikäteen? Kyllä voi. Minulle on kahdenlaisia kuvia: luomukuvia ja käsiteltyjä. Harkimon kuvista n. 40% on ns. lomukuvia. Tähän näyttelyyn Roy Harkimo valitsi usean tuhannen kuvan varastosta luontoaiheisia kuvia. Monasti samasta kohteesta on useita kuvia, joten sen parhaan tai oikean kuvan valitseminen on aikaa vievää. Roy sanoo, että tärkein ominaisuus kuvaajalla on komposition ymmärtäminen, joka tarkoittaa kuvateoksen kokonaisuuden ja  sen muodostamisen osaamista. Mutta onko tämä kuva käsitelty? Ihan kuin usvaa olisi kasvuston päällä. Värit ovat erityiset. Arvatenkin on kysymyksessä syksy. Kuva on myös mielenkiintoinen. Siitä löytyy monia ulottuvuuksia ja yksityiskohtia. Vesikuja Loviisassa päättyy kaivoon, johon vesi tulee lähteestä. Meri on takana talvisaikaan jään peitossa, mutta kesällä ympäristö aukeaa yhtenä Loviisan tä

Leena Raussin oppilaana Villa Panagossa - maalausta ja prosesseja

   En ollut aikaisemmin koskaan maalannut kuvateoksia, mutta kuvaamataitoa on tullut opetettua parikymmentä vuotta luokanopettajana ja käsityönopettajana. Ajattelin kuitenkin, että maalaamisen prosessin voi aina kokea. Ilmoittauduin loppuunmyydylle kurssille jo muutama kuukausi aikaisemmin - varapaikalle.  Kurssi pidettiin ja niin on myös ensi vuonna, Villa Panagossa Falirakissa Rodoksella. Lämmintä oli rapiat 30 astetta päivisin, mutta ilmastoiduissa huoneissa oli hyvä nukkua. Ann-Sofi ja miehensä Kosta pitivät 15 hengen ryhmästä erinomaista huolta ja sanonta olikin: "Kyllä kaikki järjestyy" ja niin oli. Saimme nauttia Ann-Sofin mielettömän ihanasta kreikkalaisesta ruuasta päivittäin ja Kostan tarjoilusta sekä retkestä historialliseen vanhaan kaupunkiin. Opetus  oli mielenkiintoista. Leena näytti kuinka helppoa maalaaminen on. Sitä tuli rohkeaksi ja uskalsi aloittaa, koska kerran noin helppoa... Taustasta aloitetaan ja pari huiskausta, niin siinä se on. Minäkin kaivoin Emmil

Art Gallery Loviisa 1.6-30.6.23 poimintoja näyttelystä Kukkien Valtakunta

 Ajatus kukasta kesän teemanäyttelyiden käynnistäjänä Art Gallery Loviisassa epäilytti. Pateettinen kuva kukasta on piirtynyt monen mieleen. Mutta kun 27 taiteilijaa päätti osallistua näyttelyyn, ajatus kukkien vangitsemisesta kankaalle sai aikaan ihan uutta ajattelua niiden maalaamisesta ja kuvaamisesta. Teija Koseniuksen lemmikit ovat lämmittäneet jokaista vierasta. Jos löydän lemmikkejä luonnossa, haluan aina poimia ison kimpun. Nämä Teijan kukat kertovat mielestäni jotain juuri ominaista lemmikeistä: täydellisiä ja ylikukkineita on kimpussa aina yhtä aikaa. Tässä kukkataulussa on monta kertomusta. Mikael Syrjälän ainutlaatuinen teos pyytää katsomaan läheltä yksityiskohtien löytymiseksi, mutta kauempaa katsottuna teos saa uudenlaisen ilmeen.  Sensitive ei ole kukkataulujen prototyyppi, mutta edustaa Juha Tikanojan linjaa ja tyyliä. Uudenlainen ja omaperäinen tapa ratkaista kukkasen olemus on tässä parhaimmillaan. Teoksen voi sijoittaa mihin vain, mutta minä haluaisin sen makuuhuonee