Siirry pääsisältöön

KULTAAJAMESTARI Vartiokylässä


 Kultainen kehys voi olla 24 karaatin kultaa tai jotakin muuta. Tapasin Ars Longan kehystämössä aidon kultaajamestarin, joita on muutama Suomessa - yhden käsin sormin laskettavissa. Timo Ivonen on pitkän linjan ammattilainen: oppinut ja kokenut. Kultaajamestarin oppiarvo on hankittu Porvoossa 1980-luvulla. Opinnäytetyönään viiden opiskelijan ryhmä valmisti jokainen samanlaisen massiivisen peilin kultakehyksellä ja ne kävi sveitsiläinen arviointimestari hyväksymässä ja arvostelemassa. 


Haluan tietää kultauksen salat. Ivonen kertoo avoimesti ja selkeästi, kuinka kaikki tapahtuu, mutten pysy lainkaan perässä. Kultalevyä on laatikossa hyllyllä - olisin kuvitellut että kassakaapissa. Materiaali on käsittämättömän ohutta. Jotta levyistä saisi pinottua millimetrin paksuisen kasan, pitäisi levyjä olla päällekkäin 10 000 kpl!


Timo Ivonen ottaa laatikosta yhden levyn pöydälle ja saan koskettaa sitä. Kulta (24 karaatia) tarttuu käsiin ja hajoaa - häviää. Kulta katoaa kosketuksesta. Jään pohtimaan, kuinka sitä voi ylipäätään työstää...
Kultakehyksen valmistumiseen tarvitaan monta kymmentä eri työvaihetta ja kun viimeisin kerros vahaa on kehyksessä, kultalevy lasketaan leveällä siveltimellä pinnalle.


Kupari- ja hopealevyt ovat paksumpia, mutta työstäminen noudattaa samaa kaavaa. Timo Ivonen saa usein restauroitavaksi vanhoja kehyksiä ja esineitä. Työskentely on aikaa vievää ja taito on paitsi koulutuksessa ja kokemuksessa myös harvinaislaatuisissa käsissä. Kun Timo näyttää työskentelyään, se vaikuttaa helpolta, mutta käsissä olevaa sanatonta tietoa ei voi selittää eikä kopioida.


Milloin sitten valita laatukehys ja milloin aito kultakehys? Vanha aito kultakehys kannatta tunnistaa, restauroida ja huoltaa. Mutta jos haluaa kehystää tai taltioida elämänsä arvokkaimmat kuvat tai taideteokset, suosittelen hankkimaan nyt aidon kultakehyksen. Muutenkin kehyksissä on aina eroja. Jokainen vartavasten teokseen valmistettu laatukehys nostaa sen arvoa ja on pitkäikäinen.


Kehystämön yläkerrassa on runsas kokoelma laadukkaasti kehystettyjä ja huolella valittuja taideteoksia. Jään pohtimaan sekä kevään ylioppilaalle että peruskoulun päättävälle lapsenlapsilleni lahjaksi taulua.
On mistä valita!


Toivon, että pääsen joskus seuraamaan mestarin työtä. Siinä toivossa jätin hänelle käyntikorttini. Mutta toivon myös että voin kerran viedä kehystettäväksi jotakin arvokasta - aitoon kultaraamiin.

haastattelu 13.5.2022 Päivi Melamies (paivi@melamies.fi)



Kehystämö Ars Longa
Linnanherrankuja 4, 00950 Helsinki
Valkoisen Ristin talo
avoinna ti-pe 9.00-15.00
ke 18-20
puh. 040-125 4000 Timo Teerikangas


Galleria ARS Longa
Annankatu 12 
00120 Helsinki
www.arslonga.fi
avoinna ti-pe 12-17
la-su 12-16












Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

NANNA SUSI Almintalossa Loviisassa

Taiteen maisteri maalaa tunteella ja taidolla. Väriharmonia on rikkumaton. Jokainen maalaus on ainutkertainen ja kiinnostava monella tavalla. Loviisan Almintalo avasi kesäkauden 2024 näyttävästi. Jokainen teos on hyvällä paikalla ja talon remontit mahdollistavat kulttuurin monipuolisen tuottamisen näiden historiallisten seinien sisäpuolella. Nanna Susi on suomalainen kansainvälistä mainetta niittänyt taidemaalari, jolla on tällä hetkellä kolme näyttelyä meneillään: yksi Loviisassa, yksi Saarijärvellä ja yksi Pariisissa. Teos "Sydämen pohjasta" antaa katsojalle vastuuvapauden. Tuntuuko sydämessä hyvältä vai pahalta? Mutta sydämen pohjassa tuntuu kuitenkin. Abstraktin ja esittävän taiteen rajamailla liikkuva kuvaus on kaunis ja moniuloitteinen: herkkyys ja intohimo ovat vahvasti läsnä. Mielenkiintoista on Nanna Suden maalauksissa monikerroksellisuus. Ensin sitä katselee kokonaisuutta teoksessa, mutta kun tutkii lähemmin, löytää maalauksista lukemattomia sävyjä ja siveltimenveto

Pirjo Ristolan maalauksissa voi aina löytää kultaisen leikkauksen - arkkitehdin silmä on kouliintunut ymmärtämään myös kokonaisuuden.

  Turun Vähätori (akvarelli) löytyi Naantalista Taidehuoneen yhteisnäyttelystä huhtikuussa. Kun maalausta tarkastelee huolella, huomaa yksityiskohtia, joiden tekninen toteuttaminen ei ole ihan helppoa. Myös tunnelma on saatu esiin. Viimeiset pari vuotta Ristola on tehnyt pääasiassa akvarelleja ja se tekniikka on mielestään hänelle kaikkein vaikein. Pirjo Ristola on aloittanut maalaamisen jo nuorena. Tämä asetelma on tehty 17 -vuotiaana. Toinen taiteellinen aikakausi alkoi työuran loppupuolella. Mutta arkkitehti on aina pitänyt kynää kädessään. Tämän akryylityön on Anna-tytär tilannut äidiltään. Anna Lahokosken upeaa keramiikkaa on myös esillä Naantalin taidehuoneella - ehdottoman varma ote esillä olevissa teoksissa! Tämä akvarelli on mielenkiintoinen. Kirkko on kutsuva ja jos kuvittelee itsensä kulkemaan sitä kohti, voi tuntea ilman lämpötilan. Tämä on muuten mielikuvituspaikka - taiteilijan omaa arkkitehtuuria!  Nuori mies tilasi tämän työn, jossa edesmennyt äiti on tähtenä taivaalla

MODERNI RYIJY TAITEEN YTIMESSÄ Petriina Wäre Galleria Theodorissa

Ryijy on suomalainen perinnetekstiili. Suomen Käsityön Ystävät vaalii sen säilymistä. Ryijyn on koettava renesanssi, jotta se jatkossakin löytäisi paikkansa taidetekstiilien joukossa. Loviisassa Galleria Theodorissa on nyt nähtävillä harvinaislaatuisen korkeatasoista uudistuotantoa ryijyistä. Petriina Wäreen teokset edustavat uutta aikaa ja sopivat hyvin nykykoteihin - joiden sisustus on muuttunut harmaan askeettiseksi ja kliiniseksi. Petriina Wäre on askolalainen taiteilija, joka toimii tällä hetkellä juristina maa- ja metsätalousministeriössä. Petriina opiskelee nyt myös Pariisin Pantheon-Sorbonnen yliopistossa kuvataiteilijaksi. Tämän teoksen nimi on Huu 2.0 ja se maksaa 320€. Hinta on minusta aivan liian alhainen - olisin pistänyt ykkösen eteen. Jatkossa varmaan niin tulee käymäänkin... Näissä teoksissa on toteutettu uutta ryijyä, kuitenkaan vanhaa perinteistä ryijytekniikkaa unohtamatta. Jos haluat tutustua ryijypistoon, katso se blogistani    kasityotunti.blogspot.com   -lankatyö