"Happiness allowed" on villareliefi, josta tunnistaa taiteilijan välittömästi. Ensimmäiset tekstiiliteokset hän suunnitteli jo liki 40 vuotta sitten. Silloin materiaalina oli pellava. Mutta ensimmäisen ryijynsä Riitta teki jo kansakoulussa ja lopputuloksena syntyi sommittelultaan abstrakti ryijytyyny. Nelimarkan äiti oli tekstiili-insinööri DJ ja kodin perintönä hän sai tuntemuksen tekstiileihin.
Jos Riitta olisi itse ryijy, hän olisi omasta mielestään ehkä Ameeba. Historiallisen ryijykäsityksen maailmassa ryijy on yleensä suorakaide, mutta juuri teosten kehysmuotojen muuntelu onkin omaleimaista Riitan ryijyjen identiteetille. Aiheet on ammennettu usein arjen maailmasta, kuten tässä oleva ryijy: " It´s Pyjama Time´.
Nelimarkka määrittelee omat ryijynsä villalla sivellyiksi maalauksiksi, jotka saattavat olla varsin villejäkin. Hän tekee nykykuvataidetta näin myös villareliefin muodossa. Jokainen teos on uniikki. Jokainen teos on kestävä, kotimainen ja luonnonkuitua. Villareliefi on ympäristöönsä istutettu taideteos, joka on tarkoitettu kestämään aikaa ja siirtymään sukupolvelta toiselle. Humoristiset aiheetkin ovat ajattomia, tässä `Veljeni on POMMI`.
Nelimarkka tekee suuria määriä luonnoksia, usein pelkästään tekemisen riemusta ja valitsee niistä kiinnostavimman. Sen pohjalta hän piirtää kudontapohjalle teoksen 1:1 kaikkine pikkutarkkoine merkintöineen, jotka kutoja sitten toteuttaa atelieerissa Bongan linnassa. Näin on toimittu kohta 36 vuotta.
Teos: Minttujäätelöpuikko liehittelyn instrumenttina´-´Mint icecream as an instrument for gallantry´
Nykyryijylle tyypillinen kolmiulotteisuus heijastuu hyvin silloin kun teoksissa on käytetty useita erilaisia lankoja. Nelimarkan reliefit ovat aina luonnonkuituisia - ei muovia, ei terästä, ei siimaa. Nelimarkalle visio on ykkösjuttu - muotojen omalakinen täsmällisyys ja värit. Tekniikka kulkee siinä sivussa - ja aihepiirit tietysti omaleimaisia.
Riitta Nelimarkan retki nykytaiteen maailmassa on ollut pitkä ja ansiokas. Ensimmäinen villareliefisarja Íloinen Meri - Oseania´ debytoitiin Amos Andersonin taidemuseossa vuonna 1990.
Mukana oli myös teos ´Sivullinen, Camu´. Teoksen koko on 210x240 cm x3 cm ja se on käsin tuftattu ja täyttä villaa.
Kaikkiaan ryijyjä on lähes 36:n vuoden aikana valmistunut siinä sivussa, kun taiteilija on tuottanut ja ohjannut elokuvia ja animaatioita ja tehnyt maalauksia, grafiikkaa ja fotomontaaseja sekä kirjoittanut kirjoja. Ja vauhti jatkuu. Tänä kesänä Riitta Nelimarkalla on aktiivinen näyttelykesä - ympäri maailmaa.
Professori, DA, taiteilija, elokuvaohjaaja
riitta@nelimarkka.com
riitta@nelimarkka.com
www.nelimarkka.com, www.bonga.fi
haastattelu 16.7. 2025 Päivi Melamies
paivi@melamies.fi
kuvat Riitta Nelimarkka
kesän 2025 näyttelyt
Ars Longa galleria
Helsinki
www.arslonga.fi
Bongan linna
Loviisa
www.bonga.fi
Poleeni
Pieksämäki
www.poleeni.fi
videoteos LA PUERTA
heinäkuussa Pariisi, syyskuussa Lontoo,
videoteokset LA FILLE ja BRUYERES
syyskuussa Milano, Rooma, Venetsia, Barcelona
videoteos La Cathedrale
heinäkuussa MUSEUM MUST Italia, Lecce
Kommentit
Lähetä kommentti